Dokumentacja wystawy
Zapis Form Pośrednich, wystawa indywidualna, BWA Krosno (PL)
Kuratorka: Ewelina Jurasz
Wystawa stanowi podsumowanie rezydencji Magdaleny Ciemierkiewicz w BWA Krosno, która odbyła się na przełomie sierpnia i września 2022, w czasie której artystka zrealizowała videoperformance pt. Krzyż Wahania. Praca podejmuje temat duchowości poprzez refleksję nad chrześcijańskim symbolem krzyża szczególnie wyraźnie dominującym pejzaż polskich wsi i miast. Chrześcijaństwo, ale także krzyż wiążą się symbolicznie z przywiązaniem do tradycji, trwałością i niezmiennością, które mogą przybierać formę opresji. W działaniach performatywnych stałość i niezmienność zostają poruszone, a nawet zdemontowane pod wpływem ruchu ciała artystki. Istotne znaczenie pełni warstwa osobista pracy – ruchomy krzyż staje się sejsmografem wahań, wątpliwości i osobistych zmagań, w świetle których idea ostatecznego utożsamienia się ze stałym i niezmiennym symbolem religijnym wydaje się niemożliwa.
Jednym z punktów odniesienia pracy jest także wariacja na temat krzyża jako symbolu kulturowego. Artystka w swojej twórczości wielokrotnie zwraca uwagę na różnorodność form duchowości, jej odcienie i odmiany, które nabierają szczególnego znaczenia w kontekście dawnej wielokulturowości terenów pogranicza. Tłem dla performatywnych działań Magdaleny Ciemierkiewicz stał się pejzaż Beskidu Niskiego i ślady obecności innych kultur. Wystawie towarzyszą fotografie, będące zapisem wędrówki, którą artystka odbyła po tych terenach, poszukując miejsc, w których rozmywają się pojęcia jednorodnej narodowej tożsamości czy religijnej przynależności. Na wystawie prezentowane są powstałe podczas rezydencji fotografie, prace video oraz obiekty wykorzystane podczas działań performatywnych.