Dokumentacja wystawy
Kieszeń Zwierzeń, performance dźwiękowy, Festiwal Plac Defilad, Warszawa
Współpraca: Joanna Klikowicz, Rafał Kruszka, Julia Podborączyńska, Anna Nowakowska
Fotografie: Weronika Kocewiak, Anna Nowakowska, Rafał Kruszka
Wydarzenie zorganizowane zostało jako część Placu Nowego Sąsiedztwa realizowanego w ramach odsłony projektu Plac Defilad w 2022 roku. Plac Nowego Sąsiedztwa to spotkania i rozmowy toczące się wokół ważnych i aktualnych tematów: miejskości zorientowanej na pokonanie kryzysów, spotkania z nowymi sąsiadami i sąsiadkami z Ukrainy, a także rozpoznania i pielęgnowania sąsiedztwa międzygatunkowego. To również miejsce, w którym wszyscy mieszkańcy miasta, niezależnie od „stażu” zamieszkiwania w Warszawie, mogą poczuć się dobrze, m.in. za sprawą nowej, oatycznej odsłony placu, gdzie zieleń wychyla się spod betonu i zapowiada przyszły kształt placu Centralnego.
„Kieszeń Zwierzeń” to projekt studentek Pracowni Domeny Publicznej prof. Krzysztofa Wodiczko i Ewy Bobrowskiej działającej na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Działanie polegało na wyjściu w miasto z czarną kieszenią, która stanowiła przestrzeń dla anonimowych i spontanicznych wypowiedzi związanych z trwającą w Ukrainie rosyjską agresją. Jak sytuacja wojny wpłynęła na życie tych, którzy przed wojną uciekają, jak i tych, którzy goszczą potrzebujących, Ukraińców, Polaków, mieszkańców i mieszkanek Warszawy?
Czarna kieszeń stała się tymczasową przestrzenią dla wszystkich myśli, także tych trudnych, które mogą wydawać się nie na miejscu i nie w porę, a jednak, mimo że niewypowiedziane, nadal istnieją. Wszystko to, co chowamy w mentalnych kieszeniach „na później” i zatrzymujemy w środku znalazło drogę ujścia w wypowiedziach przechodniów oraz dźwiękowym performansie zorganizowanym w przestrzeni placu.